26 de febr. 2010

La Vila News 1 - I tu, quants idiomes parles?

Una de les feines que duc a terme a la Vila és publicar un article presentant algun aspecte d'Espanya a la revista mensual que publica l'ajuntament.


Els articles són de només 600 caràcters, de manera que no deixa molt de marge a aprofundir en la matèria. Però m'agrada poder publicar-los perquè em dóna la sensació de què, en certa manera, torno a fer periodisme :P

Una de les coses de què m'he adonat és com de complicat és explicar una cosa que per a tu es molt normal i de sentit comú, però que és totalment diferent al Japó, de manera que la majoria de les vegades no poden crear-se una imatge mental d'allò que els estàs explicant. I clar, la limitació d'espai ho fa encara més difícil...


Com que moltes vegades no sé molt bé com enfocar el tema, he pensat que potser entre tots em podríeu donar un cop de mà. M'explico. Fins ara s'han publicat 2 articles (gener i febrer) i ja he hagut d'entregar el de març i abril (sí, he d'entregar els articles a dos mesos vista... per això la meva presentació va sortir a l'octubre... quan jo a portava aquí des de l'agost...). Els penjaré al blog i comentaré de què he parlat i com ho he enfocat. (Sí, els articles estan en japonès i no sabeu japonès, però sé d'algú que de tant en tant treu al nas per aquí que sí que els entendrà ^___^). 


Com que aquests ja estan escrits, doncs no hi ha massa a fer. Però de cara als que he d'escriure per publicar a partir del mes de maig, quan ja hagi decidit més o menys de què parlaré, doncs no m'aniria malament escoltar les vostres opinions. Perquè moltes vegades em dóna la sensació que estic immersa en aquella zona grisa pantanosa en què ja no saps distingir el que és normal i el que no...


I bé, després d'aquesta llarga introducció, aquí poso l'article que va sortir publicat el mes de gener:


Sí, ja sé que el títol no és el més afortunat (titular no és el meu fort...), però m'agrada més que "Señas de España", que és el que hi havia abans...


Bé, el mes de gener vaig parlar dels 4 idiomes oficials d'Espanya. Vaig dir que a banda del castellà, a Espanya hi ha 3 idiomes oficials més: el català, el gallec i el basc. Potser algun purista dirà que també hi ha l'aranès, i el bable i etc etc. Però bueno, si no m'equivoco, a la constitució només estan reconeguts aquests, i ja prou feina tenen els japos per entendre que hi ha 4 idiomes diferents (i no hi havia massa espai tampoc).


Al Japó només hi ha un idioma oficial, que és el japonès. Però després el que hi ha són una multitud de dialectes que, moltes vegades, jo considero que podrien ser considerats idiomes per si sols. Aleshores, la primera reacció de la gent quan em pregunta: "Tu parles castellà, anglès, japonès i...?" i jo contesto "Català", és dir-me: "Ah, i què és, com el dialecte d'Osaka?". I el que jo sempre els dic és: "El francès, el portuguès i el castellà procedeixen tots del llatí però no són el mateix idioma, oi? Doncs amb el català passa el mateix".


El que clar, amb prou feines saben on és Espanya, de manera que perquè entenguin a on es parla català sempre dic que es parla "a la regió de Barcelona", perquè encara que no ho sàpiguen situar en un mapa, el concepte "Barcelona" el tenen interioritzat (bé, la majoria...). 


Pel que fa al gallec, sempre ho associo amb el Camino de Santiago, que també el tenen escoltat, i el tema del basc és una mica més complicat, així que dic que es troba al nord, a prop de França :P


I bé, bàsicament aquesta és la presentació que vaig fer als habitants de la Vila dels idiomes que es parlen a Espanya. 


Què n'opineu?

2 comentaris:

  1. Hola wapa soy la Cristina! Aunque normalmente no comente siempre me leo tu blog eh? Hoy me he decidido porque este tema tambien da para mucho aqui en UK. Cuantas veces habre oido lo de que el catalan es un dialecto del castellano... o directamente no saber que es eso del catalan. No lo saben ni aqui que estamos en Europa y estos guris estan aburridos de venir a Barcelona a emborracharse... imaginate en Japon! Pero yo creo que por alli estan mas civilizados y si les explicas las cosas al menos las aceptan, no como aqui, que siempre quieren tener la razon aunque no tengan ni p.. idea. Ah y lo de no saber localizar Espanya .... pues tambien pasa por aqui... es un misterio como no van a parar a China cuando pillan el avion.

    ResponElimina
  2. ei -- hola q tal,

    jo em dic Bernat i visc a tokyo (tot i q estic apunt de tornar). Si estas per la zona apunta't a catalansatokyo.com q quants mes serem mes riurem --- si mes no per sant jordi i l'11 de setembre que es quan fem alguna cosa :D

    i si segueixes amb el japones passa tb per katarunya.net i comparteix els teus secrets d'estudi

    apa, fins ara mateix!

    Bernat

    ResponElimina

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra de Elisabeth Gea està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No adaptada de Creative Commons
Creat a partir d'una obra disponible a gaijinrevenge.blogspot.com